K čemu je dobrý grafický tablet
Co je grafický tablet
Grafický tablet je vstupní polohovací zařízení. Jedná se o příslušenství k počítači, které má podobnou funkci jako myš, avšak s několika důležitými odlišnostmi. Grafický tablet používají grafici, kreslíři a také někteří fotografové při retušování snímků.
Pozor: nezaměňovat s tabletem typu iPad, což je vlastně malý počítač s dotykovou obrazovkou, který ale funkci grafického tabletu zastat nedokáže, resp. ne plnohodnotně.
Z čeho se grafický tablet skládá
Grafický tablet se skládá z vlastního tabletu a pera neboli stylusu.
Tablet
Samotný tablet z větší části zabírá pracovní neboli aktivní oblast, na kterou se kreslí. Dále jsou k dispozici různá tlačítka a další ovládací prvky, jejichž počet závisí na konkrétním modelu. Tlačítka jsou programovatelná a je možné s jejich pomocí např. vybírat nástroj (foto)grafického programu.
Tablet se připojuje k počítači prostřednictvím USB rozhraní, přes které je zároveň také napájen. Některé modely mají navíc i vlastní akumulátor a WiFi rozhraní, takže je lze dočasně odpojit od kabelu a s tabletem pracovat bezdrátově.
Pero
Pero (stylus) slouží k psaní resp. kreslení. Pero je pasivní zařízení, které nepotřebuje baterie. Hrot pera je plastový, podléhá opotřebení a je proto vyměnitelný. Pro konkrétní pero může být k dispozici více druhů hrotů s odlišnými mechanickými vlastnostmi (při kreslení kladou různý odpor).
Na peru bývá jedno nebo více tlačítek. Nachází se v oblasti, kde při běžném držení pera spočívá palec resp. ukazováček. Jsou opět programovatelná. Jedno z tlačítek se zpravidla používá pro pravý klik, ostatní pak dle preferencí uživatele např. pro "undo" (vrácení poslední operace), aj. Pro levý klik tlačítko není potřeba - realizuje se dotykem pera a tabletu.
Některá pera mají také "gumu", což je vlastně velký, tupý, sekundární hrot na druhé straně pera.
Rozdíly oproti myši
Hlavní odlišnosti grafického tabletu a počítačové myši jsou:
- Způsob úchopu - pero tabletu se drží jinak než myš.
- Citlivost na tlak - tablet registruje sílu, jakou uživatel tiskne pero k podložce.
- Rozlišování náklonu pera - tablet umí rozpoznat, pod jakým úhlem s perem kreslíme.
- Polohování - tablet používá absolutní polohování, myš relativní.
K jednotlivým bodům podrobněji...
Způsob úchopu
Zdánlivě se jedná o nepodstatný rozdíl, ve skutečnosti je ale úchop zcela zásadní - tahy díky němu vypadají plynuleji, přirozeněji. Nejlépe je to vidět na rukou psaném písmu:
Přirozeně vypadající tahy ocení hlavně výtvarníci (malíři, kreslíři). Při retušování snímků určitá neohrabanost myši zas až tak moc nevadí. Přesto je ale tablet přínosem - náročnější operace, jako např. vytvoření členité masky nebo složitého výběru, jsou s tabletem snazší a rychlejší.
Citlivost na tlak
Citlivost na tlak umožňuje s tabletem dělat věci, které s myší dělat nejdou anebo jen s vynaložením mnohem většího úsilí. Pomocí tlaku lze ve Photoshopu ovládat např. velikost štětce, jeho tvrdost, krytí a další parametry.
Uprostřed a vpravo: tlak na pero ovládá velikost štětce.
Pozn.: Levá a pravá ukázka je nakreslená jedním tahem.
Velikost štětce vázaná na tlak pera se hodí např. k vymaskovávání složitých oblastí. Je-li třeba zajet do malých škvír, není nutné měnit velikost štětce klasickým způsobem, stačí ubrat na síle. Tlakem pera ovládané krytí ("opacity") štětce zase šetří čas, když je potřeba na různá místa na snímku aplikovat úpravy s různou intenzitou.
Rozlišování náklonu pera
Pokročilé grafické tablety dokážou kromě tlaku pera rozpoznávat také jak moc je pero nakloněno a navíc i jakým směrem. To dává uživateli ještě větší kontrolu nad štětcem.
Dolní stopa - stylus držen pod úhlem cca 45 st (vizualizace v levém horním rohu).
Pozn.: Pro tuto ukázku byla citlivost na tlak vypnutá.
Tato funkce je důležitá hlavně pro digitální výtvarníky. Fotograf retušující snímky příliš nevyužije náklon štětce k dosažení jiného vzhledu zanechané stopy, může však náklon pera navázat na některý jiný parametr.
Absolutní vs. relativní polohování
Myš funguje vždy relativně vůči kurzoru. Chceme-li umístit kurzor na určité místo na obrazovce, musíme se nejprve podívat kde zrovna je a podle toho s myší pohnout.
Grafický tablet funguje jinak. Jeho aktivní plocha (nebo její část - o tom níže) vždy odpovídá obrazovce a platí, že konkrétní bod na tabletu odpovídá přesně konkrétnímu bodu na obrazovce.
Přínos grafického tabletu pro fotografy
Jak už bylo řečeno, grafický tablet usnadňuje tvorbu složitých výběrů a masek, umožňuje dělat plynulejší a přirozenější tahy a poskytuje větší kontrolu nad virtuálním štětcem. Hlavním přínosem tabletu pro fotografa je tedy rychlejší a příjemnější práce při náročnějších lokálních úpravách snímků.
Dá se plnohodnotně retušovat bez tabletu?
Rozhodně ano. Tablet práci zrychluje a usnadňuje, kvalita úprav je ale hlavně o zkušenostech retušéra, jeho pečlivosti a o množství času, který úpravě snímku věnuje.
Tablet sice umožňuje i tahy, které myší dělat nejdou, vždy se ale dá stejného nebo velmi podobného efektu docílit jinak - více tahy, používáním "flow" (parametr štětce ve Photoshopu), průběžnými změnami nastavení štětce nebo použitím dalších nástrojů. Trvá to ale déle.
Naučit se s tabletem chvíli trvá
Grafický tablet není zařízení, které se dá koupit, zapojit a ihned naplno využívat. S tabletem je třeba se naučit zacházet. Skoro každý potřebuje nějaký čas, aby si přivykl na jiný způsob ovládání tabletu. Je to dáno jeho absolutním polohováním.
V prvních týdnech se proto doporučuje dočasně od počítače myš zcela odpojit. To člověka nutí používat pouze tablet a to i ke klikání na ikony a při běžné práci na počítači. Takto lze přivyknout odlišnému chování tabletu mnohem rychleji, než používá-li se tablet jen k retušování.
Ne každému tablet vyhovuje
Někteří lidé si na grafický tablet zvyknou za několik dnů, jiní za pár týdnů. Určitá část lidí si však na tablet nezvykne vůbec a na práci s tabletem rezignuje. Uvažujete-li o pořízení grafického tabletu, určitě je dobrý nápad tablet si nejprve půjčit a na pár týdnů vyzkoušet, máte-li tu možnost.
Jaká velikost je ta pravá?
Tablety se vyrábí v různých velikostech (obvykle malé - S, střední - M a velké - L).
V praxi jsou pro potřeby fotografa zcela dostačující i ty "malé", s aktivní oblastí velkou zhruba 15 x 10 cm (např. Wacom Intuos Pro S). Mnoho lidí si i na malém tabletu ve skutečnosti obrazovku počítače namapuje jen na část jeho aktivní plochy, aby nemuseli rukou dělat tak velké pohyby.
Větší tablety mají smysl spíš pro kreslíře a dále pak pro ty, kdo preferují větší pohyby ruky. Hodí se ale např. také tehdy, když se má na jeden tablet namapovat více monitorů resp. pracovních ploch (to lze). Někdo také může preferovat rozměrnější tablet kvůli většímu počtu tlačítek.
Je také třeba vzít v potaz, že grafický tablet na stole zabírá dost místa. Tablet totiž není jen aktivní plocha, ale i zhruba 6-8 cm široká oblast kolem ní. Malý tablet (S) je velký tak akorát, aby se ještě pohodlně vešel na stůl vedle klávesnice (a případně myši). Střední (M) už na stole překáží a velký (L) už je vysloveně monstrum.
Ergonomie práce s grafickým tabletem
U grafického tabletu je více než u myši potřeba dobře jej na stole umístit. Pokud si uživatel tablet dá např. moc daleko od sebe, bude se při práci s ním stále natahovat, protože na rozdíl od myši si nemůže kurzor "poposunout" (absolutní polohování!). Špatně umístěného tabletu si přitom mnohdy všimne, až když ho na to upozorní rozbolavělé rameno.
Nahradí grafický tablet na stole plně myš?
Teoreticky ano, v praxi ne tak docela.
Tablet a pero lze používat i pro běžnou práci namísto myši. Moderní grafické tablety navíc fungují zároveň jako touchpad, tzn. lze je ovládat i prsty. Tím se sice ztrácí výhody stylusu, tj. zejména citlivost na tlak a náklon, to však při normální práci s počítačem nevadí.
Existují však situace, kdy "myš je myš" a žádný touchpad ani grafický tablet ji zcela nenahradí. Kdo je ale zvyklý ovládat počítač primárně přes touchpad, např. protože často pracuje na notebooku, tomu myš nejspíš chybět nebude.
Pro koho má smysl pořídit si grafický tablet?
Na závěr to nejdůležitější - totiž pro koho má grafický tablet smysl? Má smysl pro fotografy, kteří tráví hodně času lokálními úpravami snímků, mají dobrou koordinaci oko-ruka a jsou ochotni věnovat čas a energii přeučení se z myši na tablet. Fotografům, kteří snímky neupravují nebo kteří dělají převážně jen globální úpravy, grafický tablet mnoho nepřinese.