Jak fotit Matějskou (a jiné poutě)
Pozn.: Článek se zabývá fotografováním lunaparků, nikoliv poutí v původním, náboženském smyslu. Zaměřuje se na fotografování světelných efektů pouťových atrakcí za tmy.
Jaké vybavení budete potřebovat?
K fotografování na pouti nepotřebujete žádné zvláštní vybavení. Perfektně poslouží jakákoliv (bez)zrcadlovka a "seťák", případně pokročilý kompakt. Fotit se dá pochopitelně i s jinými fotoaparáty. V krajním případě postačí i mobilní telefon, znamená to ale určité kompromisy.
Velkou výhodou je na pouti stabilizace objektivu nebo těla. Hodí se samozřejmě i stativ, ale když na to přijde, obejdete se docela dobře i bez něj. Při focení ze stativu může být užitečná kabelová nebo jiná dálková spoušť.
Co je potřeba umět?
Focení lunaparků není v zásadě složité, je ale dobré vyhnout se zde používání automatiky. Měli byste proto umět nastavit expozici manuálně, tzn. ovládat Váš fotoaparát v režimu M. Dále je důležité umět přesně zaostřit a to i za trochu náročnějších světelných podmínek. Velmi užitečné je také umět zaostření zafixovat, tj. zajistit, aby fotoaparát svévolně nepřeostřoval, když si to nepřejete.
V případě, že budete fotit ze stativu, je samozřejmě potřeba umět s ním alespoň trochu zacházet a umět využívat prostředků pro bezdotykové spouštění expozice - tj. používat buďto dálkovou spoušť, samospoušť, opožděné spuštění závěrky nebo jiného, podobného mechanizmu.
Kdy se na pouť vydat?
Nejlépe večer. Ačkoliv i za denního světla je jistě možné vyfotit pěkné fotky, ta pravá světelná show začíná až se soumrakem. Ideální je přicházet, když se začíná šeřit. Pro fotografování je lepší spíše méně lidí a tedy je vhodnější zvolit pracovní den, spíše nežli víkend.
Nezmrazujte pohyb!
To nejzajímavější na pouťových atrakcí - z fotografického pohledu - je možnost využít cíleného pohybového rozostření k dosažení zajímavých světelných efektů. Z tohoto titulu je potřeba používat spíše delší expoziční časy, než jaké bychom používali normálně.
Jaké časy jsou vhodné?
Potřebné expoziční časy závisí na řadě faktorů:
- Jak rychle se konkrétní atrakce pohybuje.
- Jak stojíme daleko.
- Jaké používáme ohnisko.
- Jak výrazného efektu rozostření chceme dosáhnout.
- Zda fotografujeme z ruky nebo ze stativu.
Pokud fotíme z ruky (tzn. bez stativu), je lepší zaměřit se spíše na rychleji se pohybující atrakce, fotit je spíše zblízka a používat časy kolem 1/20 s. Tyto časy jsou dostatečně dlouhé na to, aby došlo k rozostření pohyblivých částí atrakce, zároveň ale dost krátké na to, aby stabilizace dokázala udržet ostré to, co ostré mít chceme.
Jestliže fotíme ze stativu, máme co se týče použitého expozičního času mnohem větší flexibilitu a bez problému můžeme pořizovat třeba i několikasekundové expozice. To se hodí zejména při fotografování pomaleji se pohybujících atrakcí. V reálu se mi při focení ze stativu nejvíce osvědčily časy zhruba v rozmezí 1/10 s - 1 s.
Jak pracovat s pohybovým rozostřením?
Klíčem k úspěchu fotek využívajících pohybové rozostření je to, aby alespoň některé části fotky zůstaly ostré. Tehdy je totiž naprosto zřejmé, že pohybové rozostření je záměrem a nikoliv chybou. Je proto potřeba vždy kompozici koncipovat tak, aby obsahovala kromě prvků v pohybu i nějaké prvky statické (nehybné).
Na co ostřit?
Nejvhodnější je ostřit na nejvýraznější statický prvek. Preferujeme prvek v popředí spíše nežli v pozadí. Také lze použít větší hloubku ostrosti a zahrnout do ní jednoduše všechno.
Jak na dobré kompozice?
Komponování snímků z pouti se nijak neliší od komponování jakýchkoliv jiných fotografií. Je důležité si jen uvědomit, že i když je něco na fotce rozmazané - a to třeba i hodně - pořád je to součástí kompozice. Největší výzvou je tedy pochopitelně dobře umístit pohyblivé prvky scény tak, aby kompozice fungovala.
Nejlepší je atrakci zprvu jen pozorovat a přitom si představovat, jak by fotka vypadala v různých momentech a při různých expozičních časech. Většina atrakcí se naštěstí chová cyklicky a tedy předvídatelně. Když víme, čeho chceme dosáhnout, stačí většinou jen pár pokusů a zadaří se.
Pořízené fotky si pak hned na místě důkladně prohlédneme a rozhodneme se, zda chceme nějak korigovat expoziční čas nebo načasování. Pokud ano, provedeme další pokus, pokud jsme spokojení, pokračujeme k další atrakci.
Expozice
Fotky z pouti je nejlepší exponovat buďto přímo na zamýšlený jas nebo je mírně podexponovat. Ve stínech obvykle není nic zajímavého, spíše jsou tam věci, které stejně chceme schovat. Mírnou podexpozicí jasných světel se může podařit lépe zachovat jejich pestré barvy.
Určitě není vhodné pokoušet se o histogram zcela prostý přepalů - v typické scéně z pouti se téměř vždy najdou i jasná bílá světla, která jsou o několik expozičních stupňů světlejší než všechno ostatní. Tato světla není reálné exponovat do efektivní části dynamického rozsahu snímače, aniž by to vedlo k utopení podstatného obsahu fotky ve tmě. Přepaly by však měly být spíše bodové, neměly by tvořit velké plochy.
Úprava
Fotky z pouti jsou atraktivní samy o sobě a zpravidla nepotřebují žádné zásadní úpravy. Někdy může být přínosem decentně zvýšit lokální kontrast ("Clarity" v Lightroom, resp. "Unsharp mask" s větším poloměrem a malou intenzitou v Photoshopu), případně posunout bílým bodem doprava, zvlášť pokud snímky při focení záměrně trochu podexponujeme.
Matějská pouť v Praze
Naše nejznámější pouťová událost, Matějská pouť, právě v těchto dnech probíhá na pražském Výstavišti. Navštívit ji můžete ještě více jak měsíc, trvá do 17. 4. 2017. Všechny ilustrační fotky v tomto článku byly pořízeny minulou sobotu právě zde. Tipy uváděné v tomto článku ale stejně dobře uplatníte i při fotografování jakékoliv jiné pouti nebo lunaparku.
Pár doporučení na závěr
- Některé atrakce jsou přirozeně fotogeničtější než jiné. Konkrétně na letošní Matějské mě fotograficky nejvíce zaujal "Ghost Rider", "Sound Machine", velké kyvadlo a padesátimetrový řetízák, vše v koncové části, kam se rychle dostanete zadním vchodem ze Stromovky.
- Mnohé atrakce blikají, mění barvy a často používají i nějaké speciální efekty (např. kouř). Dvě fotky stejné atrakce pořízené jen pár sekund po sobě mohou mít úplně jinou barevnost a úplně jinou atmosféru.
- Snažte se vystihnout moment, kdy je název atrakce celý rozsvícený - vypadá to lépe, než když spoušť zmáčknete ve chvíli, kdy svítí např. jen sudá písmena.
- Zkoušejte různé expoziční časy - dostanete tak různé efekty. Zvlášť to platí u atrakcí s rotujícími částmi.
- Vystačíte si s nízkými hodnotami ISO.